Voor hun vergelijkende SUV bandentest 2019 heeft het Duitse blad Auto Motor und Sport 11 zomerbanden in de maat 215/55 R17 getest en met elkaar vergeleken.
Bandentest SUV zomerbanden
SUV’s zijn helemaal in en passen zich aan smallere wegen en het stadsverkeer aan. Ze zijn krachtiger en zwaarder dan standaard stadsauto’s en hebben dus specifieke banden voor zowel het weggebruik als het stadsverkeer nodig. Auto Motor und Sport biedt ons dan ook een nieuwe vergelijkende bandentest aan voor compacte SUV’s zoals de Opel Mokka, Skoda Karoq, Seat Ateca, Hyundai Kona en de Audi Q2. Het tijdschrift koos echter voor een Volkswagen T-Roc om 11 SUV banden in de maat 215/55 R17 te testen en de beste te kunnen selecteren:
- Bridgestone Turanza T005
- Continental ContiPremiumContact 5
- Falken Ziex ZE310 Ecorun
- Giti Premium H1
- Goodyear EfficientGrip Performance
- Hankook Ventus Prime 3 K125
- Michelin Primacy 4
- Nexen N’blue HD+
- Nokian WetProof
- Pirelli Cinturato P7
- Toyo Proxes CF2 SUV
2 ‘minder aanbevolen’ banden
De Toyo Proxes CF2 SUV heeft een vrij lage prijs ten opzichte van zijn concurrenten maar biedt toch een goed rijcomfort en correcte prestaties op droge wegen. Op natte wegen houdt hij echter minder goed stand en is met name niet voldoende bestand tegen aquaplaning.
De Nexen N’blue HD Plus heeft vrij voorspelbaar rijgedrag en voelt redelijk veilig aan ondanks een ietwat lage grip op de diverse testoppervlakken. Hierdoor heeft de band te hoge remafstanden vergeleken met de overige geteste banden.
2 ‘onder voorbehoud aanbevolen’ banden
De Giti Premium H1 heeft moeite om goed te presteren op natte wegen. Door zijn neiging tot oversturing en de langere remwegen op dit oppervlak kan hij niet hoger opklimmen binnen het eindklassement. Hij presteert vrij goed op droge wegen, hoofdzakelijk door de handling en het rijcomfort ondanks wat trage stuurreacties en veel te lange remwegen.
De Falken Ziex ZE310 Ecorun is helemaal op zijn gemak op droge wegen met goede stuurreacties en dynamisch rijgedrag ondanks een neiging tot ondersturing. Hij heeft korte remwegen op zowel droge als natte wegen. Hij heeft echter een vrij hoge rolweerstand en iets minder stuurprecisie op natte wegen.
7 ‘aanbevolen’ banden
Hoewel hij onlangs vervangen werd door de Continental PremiumContact 6, deed de ContiPremiumContact 5 toch aan deze test van Auto Motor und Sport mee. De nieuwe band was te laat beschikbaar ten opzichte van de door het Duitse blad voorziene testdatum. De ‘oude’ band biedt goede prestaties hoofdzakelijk op natte wegen met korte remwegen en een goede weerstand tegen aquaplaning. Op droge wegen vertoont hij echter enkele zwakke punten, vooral een neiging tot ondersturing en remwegen die tot de langste van de test op dit oppervlak behoren. Hij heeft daarentegen een zeer lage rolweerstand. Auto Motor und Sport constateert dat het verouderde model van de Duitse fabrikant niet met de recente topbanden kan rivaliseren.
De Goodyear EfficientGrip Performance maakt deel uit van de duurste banden van de test. Dit is echter niet voor niets; hij is betrouwbaar op zowel droog als nat asfalt. Door de stabiele stuurreacties en het veilige rijgedrag is het volgens Auto Motor und Sport een uitmuntende band. Hij is efficiënt tegen aquaplaning, maar heeft toch een lichte neiging tot ondersturing op droge wegen.
De Hankook Ventus Prime 3 kenmerkt zich door korte remwegen en efficiënte remprestaties op droge en natte wegen. Helaas haalt hij geen evenwichtige resultaten voor de overige testcriteria. Op droge wegen is het wel een vrij efficiënte band. Op wegdek heeft hij ietwat trage stuurreacties en ontbreekt het de band aan stuurprecisie.
De Pirelli Cinturato P7 biedt hoogwaardig sportgedrag op de weg. Ondanks een lage weerstand tegen aquaplaning, scoort hij vrij goed op natte wegen met onder andere de kortste remwegen van de test op dit oppervlak. Hoewel hij op droge wegen iets na de beste banden van de test tot stilstand komt, compenseert de Cinturato P7 dit door zijn dynamische en comfortabele rijgedrag.
De Michelin Primacy 4 is de duurste band van de vergelijkende test, maar is zijn prijs dubbel en dwars waard. Deze uiterst evenwichtige band heeft volgens de test de beste remwegen op droog wegdek. Hij is eenvoudig onder controle te houden maar heeft ietwat moeite bij het rijden op natte wegen. De Primacy 4 is tevens de band met de laagste rolweerstand van de vergelijkende test.
De enigszins lange remweg op natte wegen van de Bridgestone Turanza T005 is het enige minpuntje van deze uiterst evenwichtige band. Hij biedt goede zijwaartse grip op natte wegen evenals nauwkeurige handling op hoge snelheid. Hij heeft een lage rolweerstand en biedt uitstekend rijcomfort.
Volgens Auto Motor und Sport is de gloednieuwe Nokian WetProof de beste SUV zomerband van 2019. Hij heeft de kortste remweg op natte wegen en komt op droge wegen, op slechts 10 cm na de beste band tot stilstand. Bij de rijtests op circuit behaalt hij de tweede plaats op een nat wegdek en komt hij als winnaar uit de bus op droog asfalt. Hij heeft wel een ietwat hogere rolweerstand maar biedt daarnaast goed rijcomfort.
Band | Klassement | Plus- en minpunten |
Nokian WetProof | 1 | Beste band wat betreft rijden en remmen, hoge rolweerstand |
Bridgestone Turanza T005 | 2= | Goed op alle vlakken, ietwat lange remweg op natte wegen |
Michelin Primacy 4 | 2= | Uiterst evenwichtige band, enkele zwakke punten op natte wegen |
Pirelli Cinturato P1 | 4= | Sportieve band, ietwat lange remweg op droge wegen |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 4= | Goed evenwicht tussen natte en droge wegen bij het remmen, niet bij het rijden |
Goodyear EfficientGrip Performance | 4= | Goed op natte wegen, ondersturing op droge wegen |
Continental ContiPremiumContact 5 | 7 | Goed op natte wegen, minder goed op droge wegen |
Falken Ziex ZE310 EcoRun | 8 | Korte remweg, zeer hoge rolweerstand |
Giti Premium H1 | 9 | Oversturing op natte wegen, comfortabel |
Nexen N’Blue 4season | 10 | Lange remweg, veilig rijgedrag |
Toyo Proxes CF2 | 11 | Goed op droge wegen, minder goed op nat |