Duitsland is één van de weinige Europese landen waar de situationele eis voor winterbanden van toepassing is. Maar wat betekent dat precies? Wat betekent het M+S-symbool en het befaamde sneeuwvloksymbool (3PMSF)? Wanneer moet je overschakelen naar winterbanden? En zijn all-season banden toegestaan in de winter? We hebben de antwoorden op de belangrijkste vragen samengevat.

Door Gepubliceerd Op: juni 10, 2021Categorieën: Seizoenen771 woorden3.9 min gelezen
winterbandenplicht in Duitsland
In Duitsland geldt de situationele winterbandenplicht. Ontdek alles over de vernieuwde regelgeving! © – de.fotolia.com

Wat verstaat Duitsland onder een geschikte winterband?

Ga je binnenkort met de auto naar onze oosterburen en vraag je je af of jouw huidige of nieuwe autobanden goedgekeurd zijn volgens de laatste Duitse regelgeving? Zijn all-season banden vanaf januari 2018 nu wel of niet toegestaan op de Autobahn? De vernieuwde wetgeving geeft duidelijk aan welke markeringen op de band verplicht zijn in Duitsland. Zowel winterbanden als all-season banden met het 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) symbool, ofwel sneeuwvloksymbool / alpine-symbool, voldoen aan de vereiste kenmerken. 

De markering M+S (“modder + sneeuw”) was geldig tot eind 2017. Deze markering is echter niet erkend; hij wordt noch gecontroleerd, is noch wettelijk beschermd. Daarom zijn vanaf 1 januari 2018 alleen banden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF) naast het M+S teken toegestaan. Deze banden zijn getest op sneeuw en ijs wat betreft grip. Geen reden voor paniek: tot september 2024 hebben oudere banden die vóór 31 december 2017 zijn geproduceerd een overgangsperiode. Dat wil zeggen: M+S-banden met een DOT-code van 5217 of ouder zijn nog tot september 2024 toegestaan in Duitsland. Banden die vanaf 1 januari 2018 zijn geproduceerd (zie DOT-code) en die niet over het 3PMSF-symbool beschikken, zijn niet toegestaan tijdens Duits winters weer. 

Goed om te weten: winterbanden hebben een speciale rubbersamenstelling, die vooral effectief is bij lage temperaturen. Het opvallende, soms V-vormige, profiel en de structuur van de band zorgen voor een betere handling op gladde, besneeuwde wegen en modder.

All-season banden kunnen een alternatief voor winterbanden zijn als je niet tweemaal per jaar de banden wilt laten wisselen. Het belangrijkste is dat dit type band over de vereiste bandenmarkering 3PMSF moet beschikken om te voldoen aan de Duitse regelgeving. All season banden zijn echter altijd een compromis, omdat ze onder winterse omstandigheden en temperaturen niet overeenkomen met de prestaties van een winterband. Voorbeelden van vier seizoenen-banden die over het 3PMSF-merk beschikken zijn de Continental AllSeasonContact de Nokian Weatherproof en de Goodyear Vector 4Seasons Gen-2.

Sinds enkele jaren bestaat er ook een zomerband die over het 3PMSF-logo beschikt; de Michelin CrossClimate. De bandenexperts van rezulteo krijgen vaak de vraag of deze CrossClimates zijn toegestaan in Duitsland wat betreft de nieuwe regelgeving. Het antwoord is ja. 

Winterbandenplicht: (vanaf) wanneer vereist de Duitse wet winterbanden?

Sinds december 2010 geldt de situationele winterbandenplicht in Duitsland. Dit wil zeggen dat voertuigen bij (natte) sneeuw, ijzel en ijs uitgerust moeten zijn met winterbanden. In Nederland zijn winterbanden niet verplicht, maar iedereen die naar Duitsland gaat voor wintersport, werk of voor een tankbeurt of boodschappen doet er goed aan te checken of zijn of haar banden het alpine-symbool bevat wanneer er winterse omstandigheden worden voorspeld in Duitsland. 

Er geldt geen vaste periode voor het monteren en demonteren van winterbanden in Duitsland, maar de Duitsers zelf hanteren de “van O tot O”-vuistregel; von Oktober bis Ostern (van oktober tot Pasen). Plan daarom op tijd de bandenwissel in.

Geen banden met 3PMSF, wat nu?

Naast het in gevaar brengen van jezelf en andere weggebruikers bij het rijden met banden zonder wintercertificering, riskeer je ook een boete. Bij het gebruik van verkeerde banden tijdens winterse omstandigheden, riskeer je een boete van 60 euro (80 euro bij hinder van andere weggebruikers en tot 120 euro in geval van een ongeluk). Daarnaast riskeer je een strafpunt in het Duitse systeem dat speciaal is opgezet voor bezoekers uit het buitenland, vergelijkbaar met het Nederlandse puntensysteem.

Bij het gebruik van onjuiste banden moet er ook worden opgemerkt dat, afhankelijk van de verzekering, de bestuurder kan worden beschuldigd van grove nalatigheid. 

Kortom…

De volgende banden zijn toegestaan vanaf 1 januari 2018 in Duitsland bij winterse omstandigheden:

  • Alle winterbanden, all-season banden en zomerbanden die beschikken over een 3PMSF (alpine-symbool) markering
  • Banden met alleen het M+S logo die zijn geproduceerd vóór 31 december 2017 mogen worden gebruikt tijdens de overgangsregeling tot september 2024. 

Banden die alleen het M+S logo bevatten en die geproduceerd zijn na 1 januari 2018 vallen buiten de Duitse regelgeving en zijn niet toegestaan. 

MEER NUTTIGE INFORMATIE OVER RIJDEN IN DUITSLAND TIJDENS WINTERSE OMSTANDIGHEDEN

Sneeuwkettingen

  • Sneeuwkettingen zijn toegestaan in Duitsland. Er geldt geen standaard sneeuwkettingen-plicht. De verplichte montage van kettingen wordt aangeven door een rond, blauw bord met daarop een autoband met ketting. De kettingen moeten ten minste op de aangedreven as worden gemonteerd.

Sneeuwsokken als tractiehulp

  • Sneeuwsokken van textiel kunnen worden gebruikt als praktisch opstarthulpmiddel (voor bijvoorbeeld besneeuwde uitgangen) als alternatief voor de traditionele stalen sneeuwkettingen. Ze zijn echter niet bedoeld als vervanging van normale kettingen!

Spijkerbanden-verbod

  • Net als in Nederland is het gebruik van spijkerbanden in Duitsland verboden. Uitzondering: het gebruik van spijkerbanden is toegestaan op sommige wegen nabij de grens met Oostenrijk. 

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel