De milieuproblematiek raakt iedereen en bedrijven en consumenten zoeken dan ook ecologische en duurzame oplossingen om de schade zoveel mogelijk te beperken. De bandensector ontsnapt hier niet aan. Bij het produceren van banden wordt gebruik gemaakt van natuurlijke en chemische grondstoffen. Afgedankte banden vereisen een omvangrijk recyclingproces, als deze al niet in de natuur worden gedumpt. Hoe kunnen de fabrikanten hun ecologische voetafdruk verkleinen? Hoe zetten bandenfabrikanten zich in voor een duurzame, groene groei?

Door Gepubliceerd Op: juni 14, 2021Categorieën: Merken en producten741 woorden3.8 min gelezen
Ecologische voetafdruk: de bandenmerken voeren oplossingen tegen de klimaatopwarming aan
Hoe kunnen de bandenmerken hun ecologische voetafdruk verkleinen? © iStock

De milieutransitie: wat doen de bandenmerken?

Eenieder streeft, zowel binnen het bedrijf als via de door de bandenmerken verkochte producten, naar het invoeren van duurzame oplossingen. Banden zijn nu eenmaal onmisbaar voor ieders mobiliteit. De producten en materialen waarvan ze zijn gemaakt zijn echter verre van milieuvriendelijk. Talloze fabrikanten zetten zich dan ook in voor een milieutransitie.

Hoe zet Pirelli zich in voor het klimaat?

Pirelli werd voor het tweede opeenvolgende jaar uitgeroepen tot wereldleider in de strijd tegen klimaatverandering onder de bandenproducenten. De onderneming krijgt, net als de bandenmerken Sumito en Yokohama, de hoogste score, ofwel een ‘A’Michelin en Bridgestone krijgen de score A-. GoodyearNokian en Continental krijgen echter een B.

Het Italiaanse bandenmerk staat nu op de door de CDP (Carbon Disclosure Project) opgestelde Climate A lijst. Deze internationale non-profit organisatie streeft naar een open communicatie over milieuvraagstukken. Het helpt bedrijven en overheden hun ecologische voetafdruk te verkleinen door middel van verzamelde gegevens over acties op het gebied van het water en bosbeheer, en dergelijke.

De score die het aan Pirelli heeft toegekend vertaalt de inzet voor:

  • het verminderen van broeikasgassen en overige klimaatrisico’s
  • de ontwikkeling van een economie met een lage CO2 uitstoot
  • het op transparante wijze informatie verstrekken over het aangenomen milieubeleid
  • het invoeren van milieuvriendelijkere werkmethodes

Het streven van Michelin naar een nul-emissie

Michelin onthult zijn nul-emissie strategie die toegepast wordt op elke stap binnen de levenscyclus van banden: van productie via logistiek tot eindgebruik bij automobilisten.

Transport is verantwoordelijk voor 23% van de wereldwijde CO2 uitstoot. 

Michelin buigt zich al sinds lange tijd over de duurzame mobiliteit en heeft meerdere doelen voor ogen om de energietransitie te versnellen:

  • in 2050 een nul-emissie voor al zijn fabrieken wereldwijd te hebben bereikt; 
  • in 2030 het door de banden veroorzaakte brandstofverbruik met 20% per afgelegde kilometer te hebben verlaagd.

Hoe denk Michelin deze zowel veelbelovende als ambitieuze doelen binnen de strijd tegen de klimaatveranderingte bereiken?

  • Door groene energie te blijven gebruiken voor de Michelin fabrieken in Europa. Hiermee werd de CO2 uitstoot tussen 2010 en 2018 met 22% verminderd.
  • Door het gebruik van groene energie uit te breiden naar de gehele industrie door het gebruik van steenkool in 2030 volledig te stoppen.
  • Door het transport te beperken en de afstanden binnen de organisatie van de onderneming te verkorten: bijvoorbeeld door het vrachtvervoer op bepaalde trajecten te vervangen door railtransport of door meerdere leveringen te combineren.
  • Door klanten banden met duurzame optimale eigenschappen te bieden die tevens het brandstofverbruik verminderen.
  • Door te investeren in duurzame mobiliteit met systemen op basis van waterstofaccu’s: minder CO2 uitstoot, betere luchtkwaliteit.

Deze toezeggingen in het kader van het Parijse klimaatakkoord, dat in 2015 tijdens de COP21 werd ondertekend, helpen bij te dragen aan het beperken van de klimaatopwarming tot minder dan 2 graden Celsius en aan een koolstofvrije vervoerssector.

Welke milieuvriendelijke oplossing biedt Nokian Tyres?

Nokian Tyres biedt als ecologische oplossing aan producten te ontwikkelen die minder belastend zijn voor het milieu. Het merk heeft milieuvriendelijkere bandenhoezen ontwikkeld die deels uit biomaterialen bestaan. De productie ervan vermindert de CO2 uitstoot tot 75% vergeleken met die van kunststof hoezen. 

Nokian gebruikt alleen in Finland en Noorwegen al zo’n 40.000 kg plastic voor de bandenhoezen. De hoezen van groene PE (polyethyleen) en LDPE (lagedichtheidpolyetheen) produceren tijdens de fabricage circa 20 ton CO2 tegen zo’n 88 ton CO2 voor de vervaardiging van hoezen van zuiver plastic en circa 44 ton voor de hoezen van gerecycled plastic.

De hoezen van de Nokian banden hebben het “I’m green” label. Dit geeft aan dat de gebruikte grondstoffenminder belastend zijn voor het milieu. De ethyleen op basis van biologische rietsuiker die voor de Nokian hoezen gebruikt wordt heeft tijdens de groeifase reeds CO2 opgenomen en beperkt zo de uiteindelijke totale uitstoot van broeikasgassen die bij de productie van bandenhoezen vrijkomt.

Uit welke ecologische oplossingen kan de bestuurder kiezen?

Meerdere internationale merken en met name de bandenmerken versnellen hun energietransitie dankzij op een groene economie en duurzame ontwikkeling gerichte acties. Als consument kunnen wij eveneens bijdragen aan een schonere en milieuvriendelijkere mobiliteit door bijvoorbeeld de volgende ecologische gewoontes aan te nemen:

  • groene banden kopen als onze oude banden het wettelijke slijtniveau bereikt hebben
  • een milieubewuste of zuinige rijstijl aannemen
  • carpoolen
  • voor kortere afstanden de auto laten staan en de fiets pakken

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel