Om hun imago te versterken, gebruiken veel autofabrikanten hun partnership met autoraces als een interessant communicatiemiddel. Binnen welke takken van de racesport u welke bandenfabrikant terugvindt, kan u hieronder in een beknopt overzicht lezen.

Door Gepubliceerd Op: juni 14, 2021Categorieën: Merken en producten769 woorden3.9 min gelezen
Bandenfabrikanten binnen de autosport
© Fotolia / fr.fotolia.com

De autosport staat garant voor emoties, sensaties en prestaties en is dus een buitenkans voor bandenmerken die hun imago willen boosten. Of het nu gaat om het ontwikkelen van hun banden in een innovatieve omgeving of om gebruik te maken van de wereldbekende races om in beeld te komen, de bandenfabrikanten hebben in ieder geval een bijzondere band met de autosport.

Michelin, een referentie binnen het autoracen

Het merk van het Michelinmannetje koos al snel voor de autosport om meer naambekendheid te krijgen. De bandengigant uit het Franse Clermont-Ferrand was aanwezig binnen alle belangrijke takken, waaronder de Formule 1. Na een belangrijke rol gespeeld te hebben binnen de Formule E vanaf de oprichting in 2014, laat het merk nu doorschemeren graag een comeback te maken binnen de Formule 1.

Michelin heeft een groot deel van zijn naambekendheid te danken aan de populaire Franse competities. Deze blijven dan ook het favoriete speelterrein van het merk. Sinds de eerste editie hebben de legendarische 24-uur van Le Mans en de Dakar-rally hebben een nauwe band opgebouwd met het Michelinmannetje. De talloze trofeeën die gewonnen werden door voertuigen uitgerust met Michelin banden, zetten het merk zowel in Frankrijk als over de grens meermaals in de spotlights.

Firestone kiest voor Amerika!

Net als Michelin in Frankrijk, heeft de Amerikaanse fabrikant Firestone zich eerst op de plaatselijke sportmarkt gericht. Het merk was jarenlang een referentie in de Verenigde Staten aangezien het de legendarische partner was van de Indianapolis 500 en de IndyCar Series. Het geaffilieerde Bridgestone concentreerde zich eveneens op het plaatselijke Japanse Super GT Kampioenschap. Bridgestone heeft sterk geprofiteerd van de populariteit van de “Amerikaanse Formule 1” en was in 2000 zelfs de exclusieve leveranciers van dit evenement. Een samenwerking die voor miljoenen kijkers in de Verenigde Staten is uitgegroeid tot een ware legende.

De laboratoria van Goodyear en Dunlop

Goodyear heeft zich opgewerkt tot de meest aanbevolen leverancier voor de uiterst populaire Amerikaanse “stockcare races”. Hiermee treedt het in de voetsporen van Firestone die de opkomst van de belangrijkste stockcarrace in de VS, de NASCAR, heeft begeleid. De Amerikaanse fabrikant stond onlangs nog in de belangstelling door het plaatsen van microchips in de banden om auto’s te geolokaliseren en de prestaties tijdens de race te meten. Een omwenteling in de bandenwereld die vervolgens als inspiratie diende voor de commerciële Goodyear banden.

Het Britse filiaal Dunlop was lange tijd een referentie in Le Mans en zijn vermaarde boog is nog altijd te zien op meerdere circuits overal ter wereld. Het merk is vooral aanwezig in de motorwereld. Sinds enkele jaren is het de officiële sponsor van de Moto2 en Moto3.

De Formule 1 voor Pirelli

Formule 1, de topcategorie van de autosport waar meerdere fabrikanten jarenlang de strijd met elkaar aanbonden op het asfalt. Michelin, Bridgestone, Goodyear en Pirelli rustten de diverse renstallen uit die tot 2007 hun banden konden kiezen. Hierna werd gekozen over te gaan op één enkele leverancier. Pirelli staat sinds 2011 onder contract en maakt dus gebruik van de enorme publiciteit rond deze competitie die elk jaar meer dan 450 miljoen televisiekijkers trekt. De Italiaanse gigant is tevens partner geworden van de GP2 en GP3, de kweekvijvers voor de F1. Deze partnerships maken deel uit van het beleid van de Milanese fabrikant die snelheid als zijn grootste communicatiemiddel gebruikt.

Yokohama, Hankook en personenwagens

Hoewel het niet eenvoudig is voor de andere fabrikanten om een deel van de buit van de “legendarische merken” in te pikken, richten sommige zich toch op de sport en specialiseren zich in competities die vaak synoniem zijn aan prestaties. Yokohama heeft ervoor gekozen het WTCC en het ETCC kampioenschap voor toerauto’s te steunen. Hankook koos voor dezelfde strategie door partner te worden van het Duitse kampioenschap toerauto’s (DTM) en de nieuwe serie: de Audi Sports TT Cup. De Koreaanse fabrikant is tevens partner van het Europese Formule 3 kampioenschap voor jonge coureurs.

Elk merk zijn eigen discipline

  • Bridgestone : Super GT, FIA World Karting Championship, FIM EWC.
  • Firestone : IndyCar Series.
  • Michelin : De Dakar-rally, 24-uur van Le Mans, de Dakar-rally, Moto GP, Formule-E, WRC, WEC, EWC
  • BFGoodrich : Off Road, Dakar, RedBull Global RallyCross, Pikes Peak.
  • Goodyear : NASCAR, NHRA (Dragster).
  • Dunlop : Moto2, Moto3, EWC, Moto-cross GP, Nürburgring.
  • Pirelli : Formule 1, GP2, GP3, GT Blancpain, WRC, WSBK, MX1, MX2.
  • Yokohama : WTCC, ETCC, GP Macao de Formule 3, Nürburgring.
  • Hankook : DTM, Europese Formule 3 kampioenschap, Audi Sport TT Cup, 24 Series, Pikes Peak 
  • Kumho : Zandvoort Masters of F3, 24-uur van Nürburgring, Formule 4 Series van Frankrijk
  • Toyo Tires : Japans kampioenschap Drifting D1, coureurs van de Dakar-rally, professionele- en amateurcoureurs
  • Cooper Tyres : FIA World Rallycross, David Coulthard, Xavier Foj, coureurs van de Dakar-rally.
  • Falken : Equipe Porsche 911, Off Road.

 

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel