Ben je op zoek naar uitleg over de bandenmaat op de zijwand van autobanden? Met onderstaande informatie kun je de markeringen op de wang van je band gemakkelijk ontcijferen. Alles over bandenmaten, draagvermogen, snelheidsindex en andere codes op autobanden zijn duidelijk uitgelegd.

Door Gepubliceerd Op: juni 9, 2021Categorieën: Algemene bandeninformatie1041 woorden5.6 min gelezen
De markering van een autoband ontcijferen
© rezulteo

De bandenmaat

Er zijn 4 manieren om de juiste maat te vinden voor jouw auto:

  • op de zijwand van de band
  • aan de binnenkant van de bestuurdersdeur
  • door het raadplegen van de correspondentietabel voor de bandenmaat, die de door de autofabrikanten voorgestelde normen volgt.
  • door je automodel te kiezen in de zoekmachine van de rezulteo website.

Het bandenmerk, het model en de maat van een autoband staan altijd vermeld op de zijwand. Laten we deze Bridgestone Blizzak winterband als voorbeeld nemen. Je kunt hierop de volgende code aflezen: 205 55 R 16 91 T. Dit is de bandenmaat. In onderstaande tabel lees je hoe deze bandenmaat is opgebouwd.

205breedte van de autoband in millimeter
55verhouding tussen de hoogte van de zijwand en de breedte van de autoband in %
Rstructuur van de band (R voor radiaal zoals de meeste banden op de markt)
16diameter van de velg in inch
91draagvermogen
Tsnelheidsindex
© rezulteo

Draagvermogen

Het draagvermogen (Load Index, Li en ook wel lastindex genoemd) geeft het maximumgewicht aan dat de autoband op maximumsnelheid kan dragen. In de volgende tabel kun je aflezen welk maximumgewicht in kg overeenkomt met welk draagvermogen.

Draagvermogen van de bandMaximale belasting in kgDraagvermogen van de bandMaximale belasting in kg
75387101825
76400102850
77412103875
78425104900
79437105925
80450106950
81462107975
824751081.000
834871091.030
845001101.060
855151111.090
865301121.120
875451131.150
885601141.180
895801151.215
906001161.250
916151171.285
926301181.320
936501191.360
946701201.400
956901211.450
967101221.500
977301231.550
987501241.600
997751251.650
1008001261.700

Snelheidsindex

De snelheidsindex (Speed Index, Si) duidt de maximumsnelheid van een band aan. De onderstaande tabel toont aan welke maximumsnelheid in kilometer per uur overeenkomt met de snelheidsindexen.

Snelheidsindex van de bandMaximale snelheid in km/uur
Q160
R170
T180
T190
U200
H210
V240
ZR240
W270
Y300

De technische markeringen

Je kunt ook enkele technische markeringen terugvinden op het bandenprofiel, zoals de M+S markering (Mud + Snow) die in bepaalde landen verplicht is op alle winterbanden, of het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake – ofwel het sneeuwvloksymbool) dat bestaat uit een sneeuwvlok met 3 bergtoppen. Dit laatste label garandeert de efficiëntie van high performance winterbanden en is soms ook te vinden op all-season banden.

Sommige high performance autobanden worden specifiek ontworpen voor luxe modellen van autofabrikanten zoals Porsche en Mercedes. In dit geval duidt een inscriptie op de zijwand van de band de homologatie van de fabrikant aan.

Sommige van deze markeringen zijn voor alle merken gelijk en andere specifiek aan de fabrikant.

Gemeenschappelijke markeringen voor alle bandenmerken

M + S
© rezulteo 
De markering Mud + Snow is specifiek voor winterbanden, AWD en all season banden. Het geeft de capaciteiten aan voor grip op losse en onstabiele ondergrond (sneeuw, modder).
3PMSF
© By-Oregon-Department-of-Transportation-commons.wikimedia.org 
Dit sneeuwvloksymbool is te vinden op banden die specifiek zijn ontworpen om bij streng winterweer en sneeuw te rijden. Het bestaat uit drie bergtoppen en een sneeuwvlok (‘Three Peak Mountain Snow Flake’).
XL, Extraload of ReinforcedBand met een hoger draagvermogen, geschikt voor zware voertuigen zoals SUV’s, stationwagons, grote sedans en bedrijfswagens.
TL of Tubeless 
© Michelin
Een band met een geïntegreerde luchtdichte coating die geen binnenband nodig heeft.
TT of Tube Type Band die een binnenband nodig heeft
TWI Slijtindicator (Trade Wear Indicator)
MO OE-markering van Mercedes
N0/N1/N2… OE-markering van Porsche
M3 OE-markering BMW M3
R01 OE-markering van Audi
*
© BMW
OE-markering van BMW
j OE-markering van Jaguar
G1 Eerste uitrusting van sommige auto’s (C6, Laguna 2, Espace4,…)
B OE-markering van Bentley / Audi
C1 OE-markering van Chrysler Viper
F of K1 OE-markering van Ferrari
S8 Ontwikkeld voor Lexus RX300
AMS OE-markering van Aston Martin
OWL Witte contour belettering (Outline White Letter)
ULW Band met ultra lichte structuur (Ultra Light Weight)
MFS Velgbescherming (Max Flange Shield)
RBL Zwarte belettering (Raised/Recessed Black Letters)
WLT
© BFGoodrich 
Witte belettering (White Letter)
RWL Witte belettering in reliëf (Raised White Letter)
FR Beschermrand voor de velgen 
ML Beschermrand voor de zijwand
FP Velgbescherming
WW Witte rand
RB Zwarte belettering
RW Witte belettering
XL Zie RF

Lees ook: alles over OE-markeringen van autofabrikanten die de homologatie van een autoband aangeven

Specifieke markeringen van bepaalde bandenfabrikanten

Bridgestone bandenmarkering

RFTRunflat band
RWRunflat band voor Mercedes

Continental bandenmarkering

SSRRunflat banden met dragende zijwanden
VmaxBand bestemd voor ultra high performance luxe personenauto’s
ContiSealTechniek die voorkomt dat er lucht uit de band ontsnapt door middel van een afdichtend bestanddeel dat het voorwerp dat het lek veroorzaakt omhult.
ContiSilentTechnologie die de geluidseffecten van de banden beperkt dankzij een polyurethaan schuim

Dunlop bandenmarkering

FLVoorband links
FRVoorband rechts
RunonflatRunflat band
Noise ShieldTechnologie op basis van polyurethaan schuim dat het in de auto waargenomen rolgeluid beperkt

Goodyear bandenmarkering

EMT of ROFRunflat band
SoundComfortTechnologie op basis van polyurethaan schuim dat het in de auto waargenomen rolgeluid beperkt

Michelin bandenmarkering

ZpZero pressure Runflat band
Green XGroene band met een hoogwaardige energie-efficiëntie, een goede slijtweerstand en grip op natte wegen

Pirelli bandenmarkering

Run FlatRunflat band
AllroadAudi allroad
Seal InsideStructuur van de band die het mogelijk maakt te blijven rijden zonder drukverlies zelfs na perforatie van de band

De wettelijk verplichte markeringen: DOT, UTQG, e.d.

In sommige landen legt de wetgeving specifieke markeringen op autobanden op.

In Europa moeten personenauto’s voldoen aan de regels omtrent rolgeluid, grip op nat wegdek en rolweerstand. Er staat een goedkeuringsnummer op de band vermeld (bijvoorbeeld: E2 02-03 527 S1WR1), dat het naleven van deze regelgeving bevestigt.

De Verenigde Staten verplichten de twee volgende codes.

De DOT (Department of Transportation) code

Deze code bevestigt dat de band voldoet aan de door het Amerikaanse Ministerie van Transport opgelegde veiligheidsnormen. Het duidt voornamelijk de productiedatum en productieplaats van de autoband aan. 

Lees ook: zo check je hoe oud je autobanden zijn via de DOT-code

De UTQG (Uniform Tire Quality Grading) code

Deze code is erop gericht de consument te begeleiden bij de bandenkeuze door de prestaties van verschillende modellen te analyseren op basis van de 3 onderstaande criteria.

  • Treadwear: index voor de slijtweerstand (waarde tussen 60 en 620)
  • Tractie: index voor grip op nat wegdek (score van A tot C, A is de beste score en C de minimumscore voor toelating op de markt)
  • Temperatuur: index voor de warmteweerstand (score van A tot C, C is de legale minimumscore)

Deze waarden dienen slechts ter indicatie en worden door de fabrikant zelf vermeld. Ze kunnen dus niet gebruikt worden om banden van verschillende merken met elkaar te vergelijken. Als je de prestaties van een band wil analyseren, raden we je aan om het bandenlabel of de rezulteo score te raadplegen, die gebaseerd zijn op tests uitgevoerd door experts.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel