Michelin heeft ons uitgenodigd in Wenen om via een bandentest hun inzet voor tot op de slijtgrens duurzame banden te belichten. De wet zal binnenkort worden aangepast en de Franse fabrikant onderstreept dat zij het volledig eens zijn met de acties van overheden om de veiligheid op natte wegen wat betreft versleten banden aan te pakken.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen763 woorden4.2 min gelezen
Michelin bandentest Wenen
© Michelin / F. Lanoe

Geplande wetswijziging

“De algemene bandenprestaties nemen door slijtage met 20 tot 50% af”, aldus Pierre Robert, directeur Onderzoek en Ontwikkeling van de Michelin Groep. Een alarmerende constatering voor automobilisten die veilig de weg op willen gaan. Het probleem is dat het tot nu toe onmogelijk is het gedrag van een band na 10.000, 30.000 of 50.000 kilometer te kunnen voorspellen. “Al onze onderzoeken wijzen uit dat er geen enkel verband bestaat tussen de prestaties van nieuwe en versleten banden” benadrukt Pierre Robert. “Een goede nieuwe band biedt in versleten staat niet per definitie goede resultaten”. Michelin heeft ons dan ook uitgenodigd in Wenen om hun doel uiteen te zetten en het belang van het testen van zowel nieuwe als versleten banden te onderstrepen.

Michelin bandentest Wenen nieuw vs gebruikt
© Michelin / F. Lanoe

Europese instanties buigen zich momenteel over een nieuwe regelgeving omtrent de algemene veiligheid van voertuigen die in de herfst van 2019 aangenomen zal worden. Deze nieuwe wet zal worden voorzien van een verplichte test met versleten banden. Binnen de Verenigde Naties wordt er nog onderhandeld over de technische aspecten. Michelin ontvangt dit nieuws met open armen en steunt de invoer van een minimumgrens voor het remmen op natte wegen met versleten banden. De automobilist kan zich zo – zelfs met versleten banden – veilig voelen en zal niet de neiging hebben ze te vervangen voordat de legale slijtagegrens bereikt is. Een goede gewoonte waarmee meer dan 128 miljoen, te snel vervangen banden in Europa bespaard kunnen worden. Dit maakt tevens een besparing van 6,6 miljoen ton CO2 en 6,9 miljard euro per jaar mogelijk.

Remtest op natte wegen

Om hun stellingen te staven, biedt Michelin ons aan een testrit te maken onder dezelfde omstandigheden als die van een test voor het homologeren van nieuwe banden. De test vindt plaats in het technische centrum van de Oostenrijkse automobielclub ÖAMTC, te Teesdorf, niet ver van Wenen.

Remtest gebruikte banden Michelin Wenen
© rezulteo

Een eerste remtest van 80 km/uur naar 20 km/uur op een met 1 mm water bedekt wegdek maakt het mogelijk snel het verschil in prestaties te controleren. Aan de ene kant een Volkswagen Golf met tot 1.6 mm afgesleten Michelin Pilot Sport 4 banden en aan de andere kant dezelfde auto op budget sportbanden met hetzelfde slijtniveau. Hoewel Michelin niet tot doel heeft te bewijzen dat zijn banden beter zijn dan die van eventuele concurrenten, toont deze test het aanzienlijke verschil aan tussen de remafstanden van twee banden met een gelijkwaardig slijtniveau. 

Resultaten remtest gebruikte banden Michelin Wenen
© rezulteo

De auto met de Michelin Pilot Sport 4 banden heeft ongeveer 52 meter nodig om vaart te minderen tot op 20 km/uur. De auto met de concurrerende banden heeft echter bijna 73 meter nodig. Naast de grip, zijn ook het rijgedrag en de stabiliteit van de PS4 nauwelijks aangetast door de slijtage. De andere band slaagt er daarentegen niet in een veilig gevoel te bieden. Hij vertoont een lichte aquaplaning tijdens de eerste meters en bij het contact met het circuit trekt de achteras waardoor de auto kan slippen. We stoppen uiteindelijk na het natte wegdek gedeelte, aangezien deze niet lang genoeg was. 

Remtest op nat circuit

De tweede test vindt plaats op een gedeeltelijk, voornamelijk in de bochten natgespoten circuit. Achter het stuur van een Audi A3, ontdekken we de uiteenlopende gripniveaus en het rijgedrag op een klassieke rijsnelheid van 50 km/uur. Een eerste auto met de tot op 1.6 mm afgesleten Michelin Pilot Sport 4 banden biedt veilig rijgedrag zonder prestatieverlies ondanks de afwisseling tussen de natte bochten en de droge circuitdelen. 

Audi A3 nat wegdek circuit Michelin Wenen
© Michelin / F. Lanoe

Een andere auto met dezelfde budgetbanden als bij de eerste test, eveneens afgesleten tot de wettelijke slijtagegrens van 1.6 mm, biedt een totaal ander resultaat. De auto vertoont, direct bij de eerste natte bocht, nukkig rijgedrag en overmatige oversturing. Het wegdek lijkt met deze banden wel op een ijsbaan! Zelfs op de droge delen kunnen we beurtelings onder- en oversturing waarnemen. 

Bochten circuit nat wegdek Michelin Wenen gebruikte banden
© Michelin / F. Lanoe

Hoewel de testopzet van Michelin twee banden vergelijkt die niet uit dezelfde prijsklasse komen en dus ook in een nieuwe staat sterk uiteenlopende prestaties hebben, benadrukt het duidelijk het huidige probleem van versleten banden. Met de komende invoering van verplichte tests op natte wagen met versleten banden en een minimaal vereist prestatieniveau, krijgt de consument meer inzicht over de duurzame prestaties. Dit zal de automobilisten tevens gerust te stelen over het veiligheidsniveau van de banden tijdens de hele levensduur.

Bandentest nat wegdek circuit Michelin Wenen
© Michelin / F. Lanoe

Het is nu aan de overheden en hoofdzakelijk aan de bij de UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) opgezette werkgroep, met leden uit landen zoals Frankrijk, Italië, Spanje, China en Japan, om de regels voor deze nieuwe tests op te stellen. Michelin stelt dat dit uiterlijk in 2024 geregeld zal zijn.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel