Het Duitse blad Sport Auto heeft acht Ultra High Performance banden in de maat 245/30 R20 getest onder een Honda Civic Type R. Een uiterst krachtig voertuig dat alle eigenschappen van deze banden extra goed laat uitkomen.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen885 woorden4.6 min gelezen
Test banden UHP Sport Auto Honda Civic Type R
Sport Auto heeft 8 verschillende banden onder een Honda Civic Type R getest © Sport Auto

Een specifieke maat

300 pk en een koppel van 400 Newtonmeter op de vooras. De Honda Civic Type R onderscheidt zich duidelijk van de overige compacte auto’s. Dit is dan ook de reden dat het Duitse blad Sport Auto deze sportauto verkoos om de beste sportbanden in de specifieke maat 245/30 R20 te testen:

Het model Goodyear Eagle F1 SuperSport was nog niet beschikbaar tijdens de test. In plaats daarvan deed de al enkele jaren oude Asymmetric 2 aan de test mee.

Audi heeft meerdere banden in deze maat gehomologeerd, maar Sport Auto raadt deze absoluut af. Het Duitse tijdschrift licht toe dat deze banden specifiek ontworpen zijn om aan de vereisten van de diverse Audi’s te voldoen. Bij gebruik onder modellen van een ander merk kunnen ze afwijkend of zelfs onvoorspelbaar rijgedrag vertonen.

Test banden UHP Sport Auto Honda Civic Type R natte weg
© Sport Auto

6 met “voorbehoud aanbevolen” banden

Hoewel de meeste door Sport Auto geteste banden redelijke prestaties bieden, hebben ze vrijwel allemaal wat minpunten. Het Duitse blad raadt ze dan ook aan volgens de klassificering “onder voorbehoud”.

De Toyo Proxes Sport is het meest efficiënt tegen aquaplaning en biedt uitmuntend comfort. Hij kan echter niet tippen aan de beste banden. Hij heeft de langste remweg op droge wegen, met 3 meter meer dan de beste banden. Op natte wegen heeft hij ten opzichte van de beste band 4 meter extra nodig. Bij het rijden op droge wegen boekt hij ook geen daverende successen. Hij is minder goed bestand op hoge snelheden en niet erg precies op natte wegen met een sterke neiging tot ondersturing.

De Falken Azenis FK510 is uiterst efficiënt op natte wegen waar hij de 2e plaats tijdens de remtest en de 3e plaats bij de rijtest pakt. Hij heeft echter een neiging tot abrupte oversturing op dit oppervlak. Hij presteert onder gemiddeld vergeleken met de concurrenten op droge wegen en heeft lange remwegen.

De Vredestein Ultrac Vorti R is heel efficiënt op droge wegen waar hij een 3e plaats behaalt tijdens de remtest, op minder dan een meter van de beste band. Wat betreft het rijgedrag op droog haalt hij de 2e plaats. Het dynamische karakter maakt het volgens Auto Sport tot een evenwichtige band. Hij is helaas niet overtuigend op natte wegen waar hij ietwat langzaam is en vooral een te lange remweg heeft.

De Bridgestone Potenza S001 heeft de langste remweg op natte wegen, op meer dan 5;5 meter van de beste band. Hij heeft tevens de hoogste rolweerstand en het hoogste rolgeluid van de vergelijkende test. Hij compenseert dit echter door de rijprestaties, de korte remafstanden op droge wegen en een algemeen veilig gevoel.

De Hankook Ventus S1 evo 3 vertoont voornamelijk bij de remtests uiterst evenwichtige resultaten. Hij heeft de laagste rolweerstand van de vergelijkende test maar zijn rijgedrag wist de coureurs van Sport Auto niet te overtuigen. Ze constateerden een neiging tot plotselinge oversturing op natte wegen evenals trage stuurreacties en gebrek aan grip op dit oppervlak. 

De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 behaalt, ondanks dat het een oude band betreft, de derde plaats. Hij heeft enkele zwakke punten bij het remmen en blijft hierbij achter bij de beste banden. De vrij trage stuurreacties en de geringe stuurprecisie op droge wegen worden gecompenseerd door de beste resultaten bij de tests op circuit. Hij is hier de snelste op een nat wegdek en 2e op een droog circuit. De coureurs van Sport Auto waren tevens van mening dat hij, na het inrijden, het beste rijcomfort bood.

Test banden UHP Sport Auto Honda Civic Type R remprestaties
© Sport Auto

Een top twee zonder verrassingen

De Michelin Pilot Sport 4S is de band met de kortste remafstanden op droge wegen. Volgens de coureurs van Sport Auto biedt hij veilig rijgedrag op dit oppervlak. Ze onderstrepen tevens het hoogwaardige rijcomfort. Hoewel hij korte remwegen op natte wegen heeft, is dit niet voldoende om de eerste plaats van deze vergelijkende test te bemachtigen.

De Continental SportContact 6 werd door Sport Auto uitgeroepen tot de beste UHP band van 2019. Hij biedt in alle situaties uitmuntende resultaten onder de Honda Civic Type R. Deze band biedt de kortste remweg op natte wegen. Op droge wegen eindigt hij op slechts 40 cm na de beste band. Bij het rijden op een droog circuit zet de met deze band uitgeruste Type R de snelste rondetijd neer. De band heeft één van de laagste rolweerstanden. Tijdens het rijden vonden de coureurs van Sport Auto de Continental SportContact 6 op elk moment precies, stabiel, dynamisch en reactief. Deze prestaties rechtvaardigen volgens het Duitse blad de beslissing van Honda om deze banden als OE (Original Equipment – montage af-fabriek) banden te gebruiken.

Montage test banden UHP Sport Auto Honda Civic Type R
(©) Sport Auto
Band Klassement Plus- en minpunten
Continental SportContact 6 1 De perfecte band voor de Honda Civic Type R
Michelin Pilot Sport 4S 2 Beste remweg op droge wegen, middelmatig comfort
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 3 Prima op circuit, middelmatige remprestaties
Hankook Ventus S1 evo 3 4 Evenwichtige remprestaties, zwak op nat circuit.
Bridgestone Potenza S001 5 Veilige feeling, lange remafstand op natte wegen
Vredestein Ultrac Vorti R 6 Korte remafstand op droge wegen, minder goed op natte wegen
Falken Azenis FK510 7 Goed op droge wegen, trage stuurreacties
Toyo Proxes Sport 8 Goede weerstand tegen aquaplaning, lange remwegen

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel