Het Duitse autoblad Auto Bild heeft 10 verschillende banden voor SUV’s en 4WD’s in de maat 255/55 R18 getest en met elkaar vergeleken. Droog wegdek, nat wegdek, grind, zand, aarde... Lees meer over de beste banden voor dit type off-road voertuigen.
10 op alle oppervlakken geteste banden
Na de uitgebreide test van 50 zomerbanden voor sportsedans, komt Auto Bild nu met een kleinschalige vergelijkende test, waarbij het zich vooral richt op banden van topkwaliteit. Het Duitse bad test 10 banden voor SUV’s en 4WD’s met permanente vierwielaandrijving. De gekozen maat – 255/55 R18 – is gehomologeerd voor de BMW X5 die als testvoertuig diende, maar tevens voor overige 4WD’s zoals de Mercedes GLE, de Audi Q7 en de Volkswagen Touareg. Voor deze vergelijkende test concentreerde het Duitse tijdschrift zich op 3 types gebruik van 4WD’s: rijden op droog en nat wegdek en off-road gebruik.
Wat zijn volgens Auto Bild de beste 4WD en SUV banden?
De beste 4WD en SUV banden | + | – |
1 – Michelin Pilot Sport 4 SUV (uitmuntend) | De beste band in vrijwel alle opzichten | Prijs |
2 – Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV (uitmuntend) | Korte remweg en sportief rijgedrag op de weg | Brandstofverbruik |
3 – Vredestein Ultrac Satin (uitmuntend) | Beste prijs-kwaliteitverhouding en brandstofverbruik | Grip op kiezels en grind |
4 – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV (goed) | Dynamische wegligging en stuurprecisie | Rijden op gras |
5 – Pirelli Scorpion Verde (goed) | Stabiel, veilig en comfortabel rijgedrag op de weg | Off-road rijgedrag |
6 – Barum Bravuris 5HM (voldoende) | Off-road tractie en brandstofverbruik | Ondersturing op droog wegdek en remmen op nat wegdek |
6 – Maxxis Victra Sport VS5 SUV (voldoende) | Aquaplaning en wegligging op droog wegdek | Remmen en stuurprecisie op nat wegdek |
8 – Cooper Zeon 4XS Sport (voldoende) | Wegligging op droog wegdek en grip op zand en grind | Remmen op nat wegdek en aquaplaning |
8 – Nokian Powerproof SUV (voldoende) | Aquaplaning en brandstofverbruik | Remmen op nat wegdek en off-road gebruik |
10 – Lexani LX-Thirty (niet aanbevolen) | Prijs | Remmen en ondersturing |
Hoe duurder de banden, hoe beter?
Zoals bij de meeste vergelijkende tests, is Michelin ook hier de duurste band van de test. Over het algemeen is dit gerechtvaardigd, en het gaat ook deze keer weer op. De Michelin Pilot Sport 4 SUV is verreweg de meest prestatievolle band. Auto Bild onderstreept zelfs het feit dat hij binnen alle testcategorieën zijn concurrenten ver achter zich laat. Maar niet iedereen kan of wil zoveel aan banden uitgeven. De Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV en Vredestein Ultrac Satin banden vullen de top 3 aan. De eerste is uitmuntend met ultra sportief rijgedrag, wat echter een hoger brandstofverbruik met zich meebrengt. De tweede heeft volgens het Duitse autoblad de beste prijs-kwaliteitverhouding dankzij met name de evenwichtige prestaties en een lagere rolweerstand.
De Pirelli Scorpion Verde en Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV banden krijgen de beoordeling “goed” maar presteren iets minder goed bij off-road gebruik. Deze twee banden maken deel uit van de verouderde modellen en een eventuele vernieuwde versie zou ongetwijfeld beter gescoord hebben binnen dit door Auto Bild opgestelde klassement.
De Lexani LX-Thirty bevindt zich onderaan het klassement en is een submerk van de Zuid-Koreaanse fabrikant Nexen. Het is de enige “niet aanbevolen” band van de test. Dit valt eenvoudig te verklaren: op nat wegdek heeft hij 22 meter meer nodig om te remmen dan de Michelin band. Geen enkele band heeft een slechter resultaat en Auto Bild is dus genoodzaakt deze band af te raden.