Autobanden zijn uitgerust met een slijtindicator die tevoorschijn komt wanneer het profiel van je banden versleten is. Dit is echter niet de enige factor die de staat van je banden weergeeft. Zo heeft de veroudering van het rubber ook een invloed op de veiligheid van je banden en je auto. Hieronder ontdek je hoe je veroudering kunt inschatten én kunt voorkomen.

Door Gepubliceerd Op: juni 18, 2021Categorieën: Beschadigingen en slijtage420 woorden2.2 min gelezen
Verouderingsverschijnselen bij autobanden: slijtage, scheuren, haarscheurtjes… hoe ontdek je ze?
Waaraan herken je een verouderde band? © istockphoto

Slijtage of veroudering – wat is het verschil?

Slijtage van een band maakt deel uit van zijn levenscyclus. Slijtage is af te zien aan de diepte van het profiel en de groeven. Nieuwe banden hebben diepe groeven die afslijten naarmate meer kilometers worden gereden. Zodra het rolvlak het niveau van het rubberblokje (slijtindicator) bereikt, moet de band vervangen worden.

slijtage van een band
© rezulteo

Veroudering van banden is niet per se verbonden aan slijtage, maar eerder aan de leeftijd en vooral de staat van het rubber. Rubber verandert namelijk mettertijd.

Waarom verslechtert de staat van de banden?

Banden hebben een levensduur van circa 10 jaar, ongeacht of ze worden gebruikt of opgeslagen. Tijdens de levenscyclus slijt en veroudert het rubber in een sneller of trager tempo afhankelijk van onderstaande criteria.

  • Weersomstandigheden: extreem lage of hoge temperaturen en grote temperatuursschommelingen vergen meer van banden dan stabiel weer.
  • Opslag: de vochtigheidsgraad, het licht, de temperatuur, de blootstelling aan oplosmiddelen en de stand bij opslag.
  • Gebruik: de manier waarop de banden worden gebruikt, zoals het rijgedrag, de vervoerde lading, het naleven van de bandenspanning, enz.

Hoe kun je de veroudering van je banden controleren?

Het is heel eenvoudig te checken of je banden te oud zijn. Het volstaat om grondig het rolvlak, de wangen en de schouders na te kijken. Wij raden aan om hiervoor één van de wielen te demonteren.

Scheuren of barsten in de band kunnen duiden op te hard geworden rubber. “Wanneer de band 5 jaar of ouder is, moet deze jaarlijks worden gecontroleerd door een professional. Is de band 10 jaar of ouder, dan moet hij zonder meer worden vervangen (zelfs wanneer het het slijtageniveau nog in orde is). Vergeet ook zeker niet het reservewiel of het thuiskomertje na te kijken!”

Veiligheid: neem geen enkel risico!

Zie je dat je banden barsten of scheuren vertonen, dan moeten ze zo snel mogelijk vervangen worden. Deze zichtbare defecten duiden erop dat de structuur verzwakt is en dit vergroot de kans op een lekke band of klapband. Bij verhard rubber heb je daarnaast ook meer kans op gripverlies, vooral op nat wegdek.

3 gouden regels om vroegtijdig verouderen van banden te voorkomen

Voor een optimale levensduur van je banden raden we aan de volgende regels na te leven:

  1. Sla je banden op in een schone plaats met een stabiele temperatuur.
  2. Parkeer je voertuig niet voor lange tijd op een plaats met veel zon en wind (bijv. langs de zee).
  3. Zorg altijd dat je banden op de aanbevolen bandenspanning staan en overbelast ze niet.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel