Staat er binnenkort een lange autoreis in de planning? Ga dan niet de weg op alvorens de staat van je banden te controleren. Je autobanden zijn immers het enige contactpunt tussen je auto en de weg… Wij zetten de belangrijkste punten om te controleren voor je op een rij zodat je straks onbezorgd op reis kunt gaan!

Door Gepubliceerd Op: juni 19, 2021Categorieën: TPMS en bandenspanning892 woorden4.6 min gelezen
3 dingen om te controleren voor een lange autoreis
© fr.fotolia.com

De 3 belangrijke punten voor je autobanden

De bandenslijtage

Begin met het controleren van de bandenslijtage. Kijk na of de dikte van het rubber nog niet tot op de slijtindicator is afgesleten. Dit is een 1,6 mm dik blokje in de bodem van één van de hoofdgroeven van de band en duidt de wettelijke toegelaten slijtgrens aan. Wanneer het rubber bijna tot op deze indicator is afgesleten en je een lang traject plant, kun je beter je banden vóór vertrek vervangen.

Nuttige tip: sommige bandenfabrikanten (zoals Nokian of Continental) brengen twee slijtindicatoren aan. Eén om de afname van de prestaties op nat wegdek aan te geven en een tweede om de wettelijke minimale profieldiepte aan te duiden.

Controleer vervolgens de zijwanden van de autobanden om er zeker van te zijn dat ze geen sneden, barsten, scheuren, bobbels, uitstulpingen of andere vervormingen vertonen. Om eventuele afwijkingen te detecteren, kun je je hand over het oppervlak van de band halen.

Het advies van rezulteo:

Om te zorgen voor een gelijkmatige slijtage van je banden, is het verstandig om regelmatig je voor- en achterbanden met elkaar te verwisselen.

Bekijk de regels voor het omwisselen van banden

De bandenspanning

Houd ook de bandenspanning nauwkeurig in de gaten. Te zacht of te hard opgepompte banden kunnen leiden tot vroegtijdige slijtage, lekke banden of zelfs een klapband. De statistieken spreken boekdelen: de helft van de auto’s op weg naar een vakantiebestemming rijdt met te zacht opgepompte banden.

Je kunt de bandenspanning het beste controleren wanneer de banden koud zijn, vóór het rijden dus. Als je de bandenspanning onderweg controleert, dus wanneer ze warm zijn, moet je 0,3 bar toevoegen aan de aanbevolen spanning voor jouw voertuig.

Denk eraan om de spanning aan te passen wanneer je voertuig beladen is of als je een aanhanger of caravan trekt om het platdrukken van de banden te voorkomen. Hiervoor kun je het beste de aanbevelingen van de fabrikant opvolgen die vermeld staan aan de binnenkant van de autodeur.

 Alles weten over de bandenspanning

Het advies van rezulteo:

Enkele aanbevelingen voor aanhangwagens en caravans:

  • Leef de laad- en snelheidsindexen na die worden verstrekt door de fabrikant van jouw aanhangwagen of caravan.
  • Als je rijdt met een voertuig dat maximaal is belast, raden we aan om voor versterkte (reinforced) banden te kiezen.
  • Informeer bij de fabrikant van jouw voertuig naar de aanbevolen en aangepaste bandenspanning. Als richtlijn gebruiken we de volgende referenties:
    • Voor een onbeladen caravan of aanhangwagen ligt de referentiedruk voor standaard banden over het algemeen op 2,5 bar en voor versterkte banden op 3 bar.
    • Voor een zwaar beladen caravan of aanhangwagen moet je 0,5 bar toevoegen, dus 3 bar voor standaard banden en 3,5 bar voor versterkte banden.
  • Gebruik je aanhangwagen- of caravanbanden niet langer dan 5 seizoenen. Langdurige opslag van deze banden kan leiden tot vervormingen. Als je kleine scheurtjes rond de velgen kan waarnemen, moet je de banden onmiddellijk vervangen.

Het reservewiel

Iedereen kan een lekke band krijgen. Hoewel dit gelukkig niet iedere dag gebeurt, moet je er wel op voorbereid zijn. Controleer of je reservewiel in goede staat is en of je over al het nodige materiaal beschikt om een band te vervangen.

Is je voertuig niet uitgerust met een reservewiel, maar met een spuitbus bandenschuim? Controleer dan voor je vertrekt of de houdbaarheidsdatum nog niet verlopen is.

Misschien kun je ook gebruik maken van de pechdienst die is inbegrepen bij jouw autoverzekering of bij de aankoop van je banden. Denk er dan aan om het telefoonnummer mee te nemen om deze service indien nodig te kunnen bereiken !

Andere te controleren punten

De vloeistofpeilen

Controleer bij een koude motor het peil van de motorolie, de koelvloeistof, de remvloeistof, de ruitensproeiervloeistof en de vloeistof van de stuurbekrachtiging. Raadpleeg indien nodig het onderhoudsboekje dat bij de auto wordt meegeleverd om deze handelingen uit te voeren. Bij warm zomerweer hebben auto’s de neiging sneller warm te lopen waardoor het extra belangrijk is om het koelvloeistofpeil in de gaten te houden.

De lampen en ruiten 

Wist je dat je door je lampen en ruiten te reinigen 30% meer licht krijgt? Controleer ook je voorruit op sterretjes of barsten en test alle lampen en knipperlichten voor een optimaal zicht, maar ook om gezien te worden.

De ruitenwissers 

Zijn jouw ruitenwissers nog soepel en reinigen ze de voor-en achterruit nog goed?

De veiligheidsuitrusting 

Afhankelijk van het land waarin je je bevindt, is het verplicht om een ademtest in de auto te hebben. We raden je aan er twee ademtests mee te nemen: één om indien nodig je alcoholgehalte te testen en een tweede reservetest voor wanneer de uitrusting van je voertuig wordt gecontroleerd door de bevoegde autoriteiten.

Het fluovest en de gevarendriehoek zijn eveneens in diverse landen verplicht. Berg ze op in een eenvoudig toegankelijke plek om indien nodig zo snel mogelijk bij de hand te hebben. Ten slotte is een zaklamp altijd handig! Bijvoorbeeld wanneer je een lekke band krijgt in het donker…

Wat je moet controleren voor een lange autoreis
© rezulteo

Nog een laatste tip alvorens de weg op te gaan: raadpleeg het weerbericht en de aanbevelingen van de Verkeersveiligheidsdienst. In de zomer kunnen de wegen glad zijn door plotselinge onweers- en regenbuien. Dit kan zorgen voor verlengde remwegen of een verhoogd risico op aquaplaning. In de winter kan je overvallen worden door sneeuwval of ijzel. Pas je snelheid aan of las een pauze in op een parkeerplaats langs de weg.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel