Loont het om jouw auto uit te rusten met runflat banden? Deze autobanden zijn weliswaar niet lekbestendig, maar stellen je in staat om na een lekke band nog een tijdje door te rijden. Dit vereenvoudigt het vervangen van een lekke band en kan ongelukken voorkomen. Ze zijn echter wel geen wondermiddel… Lees meer over de voor- en nadelen om te weten of de runflat technologie geschikt is voor jouw voertuig.

Door Gepubliceerd Op: juni 15, 2021Categorieën: Banden kiezen en vergelijken737 woorden3.8 min gelezen
Runflat banden: de oplossing voor lekke banden?
Runflat banden, welke voor- en nadelen? – © Michael Sheehan

Wat is een runflat band?

‘Runflat’ betekent eenvoudig weg rijden met een platte band. Runflat banden maken het mogelijk door te rijden na een lekke band, over een afstand van maximaal 80 km en op een maximumsnelheid van 80 km/uur. De runflat technologie compenseert het drukverlies van de lekke band en stelt het in staat tijdelijk het gewicht van het voertuig te dragen zonder te scheuren of van de velg los te raken.

Hoe? Dit hangt van de gebruikte technologie af. Hieronder een korte omschrijving van de twee meest verkochte types runflat banden op de markt.

  • Zelfdragende banden  (self supporting tyres) zijn banden met versterkte zijwanden. Dit voorkomt het doorzakken bij een lekke band. Een voorbeeld van dit type technologie is de DSST (Dunlop Self-Supporting Technology).
Zelfdragende runflat band
© Bridgestone
  • Ondersteunde banden  (support ring system) hebben een versterking aan de binnenzijde waardoor de band niet plat raakt bij drukverlies. Dit type band vereist een specifieke uitrusting op het wiel. We kunnen dit systeem bijvoorbeeld bij Michelin terugvinden met de ZP (Zero Pressure) technologie.  
Ondersteunde runflat band
© Bridgestone

Is jouw auto geschikt voor de runflat technologie?

De runflat technologie was in het begin voorbehouden voor auto’s die door hiervoor werden gehomologeerd door de autofabrikant (BMW, Mercedes, Mini,…), maar wordt nu algemeen gebruikt. Runflat banden zijn beschikbaar voor alle voertuigen die voorzien zijn van een TPMS (Tyre Pressure Monitoring System – bandenspanningscontrolesysteem). Alle voertuigen die sinds november 2014 nieuw zijn verkocht, zijn hiermee uitgerust. Bridgestone was met de Driveguard technologie de eerste fabrikant die runflat banden aanbood voor voertuigen voorzien van een TPMS.

Waarom is het verplicht om over een TPMS te beschikken om met runflat banden te rijden? Met dit soort banden is het vrijwel niet mogelijk het drukverlies op te merken wanneer er een lek is. Zonder TPMS om je te waarschuwen zou je kunnen doorrijden zonder te weten dat je een lekke band hebt.

De voordelen van een runflat band

Een lekke band komt gelukkig niet vaak voor, maar het is altijd vervelend. Zeker wanneer het ‘s nachts, in de stromende regen of op een gevaarlijke plek voorvalt. De runflat band biedt uitkomst omdat het je in staat stelt tot de dichtstbijzijnde garage of een veilige plek door te rijden om je autoband te vervangen.

Een ander onmiskenbaar voordeel is dat de runflat technologie het mogelijk maakt de macht over het stuur te behouden bij een lekke band. Je moet wel een voorzichtige rijstijl aannemen. De runflat technologie voorkomt helaas geen klapband.

De runflat band biedt zowel meer  comfort als veiligheid.

De nadelen en beperkingen van runflat banden

Voorheen werd het runflat banden vaak verweten dat ze minder prestatievol waren dan klassieke banden, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval. De bandenfabrikanten hebben de prestaties geoptimaliseerd, zowel op het gebied van rijgedrag,, comfort en rolweerstand. Hoewel ze zwaarder zijn dan een klassieke band (circa 300 g), verbruiken ze niet significant meer brandstof.

De nadelen zijn vooral economisch van aard.

  • Runflat banden zijn ongeveer 20 tot 30 % duurder dan klassieke banden.
  • Runflat banden moeten altijd per 4 gemonteerd worden.
  • Een lekke of beschadigde runflat band kan over het algemeen niet gerepareerd worden.
  • De montage van een runflat band kan duurder zijn, aangezien het specifieke technische handelingen vereist.

Daarnaast mag je niet vergeten dat de capaciteiten van de band na een lek beperkt zijn. Zodra jouw TPMS het probleem aangeeft, moet je snelheid minderen tot maximaal 80 km/uur en je organiseren om de band zo snel mogelijk te vervangen.

De runflat band biedt ten slotte minder comfort dan een klassieke band.

Hoe kan ik weten of mijn banden over de runflat technologie beschikken?

Elke fabrikant heeft zijn eigen benaming. Om je te helpen, vind je hieronder de lijst van de belangrijkste runflat benamingen.

  • DSST (Dunlop Self-Supporting Technology): Dunlop
  • EMT (Extended Mobility Technology): Goodyear
  • Eufori@: Pirelli
  • FRF (Federal Run Flat): Federal
  • HRS (Hankook Runflat System): Hankook
  • K1, K2, KA, KS Run Flat: Pirelli
  • LHD RFT (runflat en voertuig met het stuur aan de linkerzijde): Bridgestone
  • LHD ROF: Dunlop
  • LHD ZPS: Yokohama
  • NR1 ROF: Dunlop
  • NRT (Norauto Runflat Tyre): Norauto
  • RFT: Bridgestone, Firestone (…)
  • ROF (Run On Flat): Dunlop
  • Run Flat: Pirelli, Nokian, Vredestein (…)
  • SSR (Self Supporting Rim): Continental
  • SST (Self-Supporting Tyre): Dunlop
  • TD (Tyre Denloc): Dunlop
  • TRF (Toyo Run Flat): Toyo
  • URS (Ultra Runflat System): Nexen
  • VRFC (Vredestein RunFLat Component): Vredestein
  • XRP (eXtended Runflat Performance): Kumho, Marshal
  • ZP (Zero Pressure): Michelin
  • ZP DT, ZP S1: Michelin
  • ZPS (Zero Pressure System): Yokohama

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel