De wereld van het voetbal is een belangrijk visitekaartje. Talloze topmerken hebben hun bekendheid aan deze sport te danken. De bandenfabrikanten waren vanaf de opkomst van de internationale sponsoring, in het begin van de jaren 90, direct een onmisbare partner. Om gebruik te kunnen maken van de belangrijke waarden en de populariteit van de meest beoefende sport ter wereld, hebben de merken al snel overeenkomsten afgesloten met de clubs, de competities en de voetbalbonden.

Door Gepubliceerd Op: juni 14, 2021Categorieën: Merken en producten784 woorden4 min gelezen
Officiële aankondiging van het partnership, M. Noji van Yokohama en John Terry van Chelsea FC
Officiële aankondiging van het partnership, M. Noji van Yokohama en John Terry van Chelsea FC – © Yokohama 2017

Continental: de pionier

Continental is een pionier op het gebied van sponsoring van voetbal en de communicatie via de voetbalwereld is altijd één van zijn stokpaardjes geweest. Het Duitse merk heeft, sinds 1995, altijd de voorkeur gegeven aan partnerships met voetbalbonden en grote competities om zijn imago in het buitenland te versterken. De fabrikant uit Hannover was van 1995 tot 2000 eerst sponsor van de Champions League en is vervolgens, vanaf 2005, uitgegroeid tot partner van het EK en de Wereldcup. Het heeft tot op 50 M € besteed om optimaal in beeld te komen.

Sindsdien heeft Continental afstand genomen van de FIFA (Fédération Internationale de Football Association). Maar de band met het voetbal werd hierdoor niet verbroken. De fabrikant heeft namelijk besloten zich te richten op opkomende markten zoals China waar hij in 2015 een veelbelovend nieuw contract heeft ondertekend met de voetbalbond. Het merk Continental ondersteunt tevens talloze nationale voetbalbonden zoals in Spanje of Duitsland.

Bridgestone, Hankook en Goodyear

Bridgestone en Hankook hebben besloten het voorbeeld van Continental te volgen en sloten overeenkomsten met grote competities die overal ter wereld gevolgd worden. Bridgestone heeft zijn keus laten vallen op de Copa Libertadores, een cup voor Zuid-Amerikaanse clubs waarvoor het sinds 2012 de naming verzorgt.

Hankook heeft zich op de Europa League, de op één na grootste Europese voetbalcompetitie, gericht om zijn reclamecampagnes te ondersteunen. De Koreaanse fabrikant is onlangs gestart met het sponsoren van grote clubs zoals Real Madrid en Borussia Dortmund. Goodyear heeft zich echter op één internationale voetbal gigant, Bayern München, gericht waarmee het in 2016 een partnership ondertekende.

Pirelli en Inter, een duurzame band

We kunnen uiteraard niet over voetbal praten zonder het over Pirelli te hebben! De Italiaanse fabrikant heeft zijn bekendheid immers te danken aan het legendarische partnership met Inter Milan. Sinds 1995, prijkt het Milaanse merk op de shirts van de nerazzurri  die zich jarenlang aan de Europese top bevonden. Het succes van de club en de grote spelers die bij deze club voetbalden werden vaak met Pirelli geassocieerd. Deze 21 seizoenen samenwerking waren uiterst vruchtbaar: vijf landskampioen titels, vier maal de Italiaanse beker, één Champions Ligue overwinning en één UEFA cup.

Pirelli heeft in 2016 voor vijf jaar bijgetekend. De fabrikant heeft tussen 2005 en 2015 tevens de club FC Basel gesponsord. 

De Engelse tak

De Premier League is de meest gemediatiseerde competitie ter wereld en trekt dus logischerwijze tal van merken aan. De bandenfabrikanten vormen hier geen uitzondering op. In 2015 bood Yokohama een cheque van 55 miljoen euro per jaar voor een plaatsje op het shirt van Chelsea. Een megadeal dat de weg opende naar andere contracten. In hetzelfde jaar ondertekende Nexen een partnership met Manchester City voordat zijn buur Manchester United het seizoen daarop met Apollo in zee ging. Nexen is uiterst tevreden over zijn samenwerking met Citizens en heeft zelfs bijgetekend om de eerste sponsor te worden die het komende seizoen op de mouw van een voetbalshirt vermeld wordt.

Deze Britse trend werd direct vanaf 2009 opgemerkt door Maxxis die een eerste overeenkomst afsloot met Liverpool.  We kunnen tevens nog Kumho met Tottenham, Cooper met Arsenal, Toyo met Leicester of anders nog Avon met Everton vermelden.

De verovering van de Europese markt

Hoewel de Premier League uiteraard een uiterst gemediatiseerde competitie is, hebben minder bekende merken besloten zich op andere interessante markten te richten. Het Turkse merk Lassa heeft bijvoorbeeld een fraai contract afgesloten met FC Barcelona en zijn sportcomplex. Het maakt gebruik van het imago van de club, en met name dat van de Turkse speler Arda Turan, die uiterst populair is in zijn thuisland, om het merk in Europa te promoten en te exporteren.  De Indonesische fabrikant Achilles heeft in het begin van het jaar zijn pijlen gericht op Paris Saint Germain, een uiterst populaire club in zowel Europa als Indonesië.

De Chinese fabrikant LingLong heeft dezelfde ambitie en maakte de afgelopen jaren  gebruik van de dynamiek van VFL Wolfsburg om een plaats op de Europese markt te verwerven. De Duitse markt is veel belovend voor meerdere fabrikanten zoals Falken die in het verleden niet geaarzeld heeft om meerdere clubs binnen de plaatselijke competitie, de Bundesliga, te sponsoren. Tegenwoordig is het de sponsor van FC Ingolstadt.

Apollo Manchester United, Borussia Mönchengladbach
Avon Tyres Everton
Bridgestone Copa Libertadores
Continental Duitsland, Spanje, Nederland, Ierland, VS , Euro 2016, FiFA Wereldcup, China
Cooper Tires Arsenal, Mainz
Falken Ingolstadt
Goodyear  Bayern München
Hankook Europa League, Real Madrid, Dortmund
Kumho Schalke 04, Olympique Lyonnais, Hertha Berlin, Hambourg, Tottenham
Lassa Tires FC Barcelona
Linglong tire Wolfsburg
Maxxis  Liverpool
Michelin  Brazilië
Nexen Tires Manchester City, Eintracht Francfort, Lazio, Napoli
Pirelli  Internazionale Milan
Toyo Tires Zenit St Petersbourg, Milan AC, Leicester
Yokohama Chelsea FC

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel