In hun vergelijkende test voor de zomer van 2019, zet het Duitse autoblad Auto Bild tien SUV banden in de maat 225/55 R17 tegen elkaar af. Deze zijn onder een BMW X3 gemonteerd en getest in diverse off-road- en wegsituaties.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen933 woorden4.7 min gelezen
Het Duitse blad heeft de 10 beste SUV banden met elkaar vergeleken en getest onder een BMW X3
Het Duitse blad heeft de 10 beste SUV banden met elkaar vergeleken en getest onder een BMW X3 © Auto Bild

Van luxe- tot budgetbanden

Auto Bild is gewend grootscheepse tests te organiseren met een vijftigtal banden, maar pakt het tijdens deze bandentest op een meer sobere manier aan. Voor de laatste test heeft Autobild de banden voor SUV’s zoals de Volkswagen TiguanFord KugaAudi Q3Toyota Rav4Kia SportageHyundai TucsonMitsubishi OutlanderMazda CX-5Nissan QashqaiX-TrailMercedes GLA en de Jeep Renegade onder de loep genomen. 

Het blad selecteerde 10 banden in de maat 225/55 R17, waaronder een band van het Taiwanese merk CST (Cheng Shin Tire). Dit betreft het moederbedrijf van Maxxis, die eveneens aan deze test meedoet:

Het Duitse autoblad heeft besloten om de banden voor dit vergelijkende onderzoek te onderwerpen aan meerdere tests in de stad (droge en natte wegen) en bij een voor SUV’s kenmerkend off-road gebruik (gras, modder, grind).

Goedkoop is duurkoop?

De CST Medallion MD-A1 is verreweg de goedkoopste band van de vergelijkende test. Hij kost minder dan de helft vergeleken met de duurste zomerband. Hij is ook de enige die de vermelding ‘niet aanbevolen’ toegekend kreeg. Deze band wist het Duitse blad absoluut niet te overtuigen. Dit kwam hoofdzakelijk door de aanzienlijk zwakke resultaten op nat wegdek. Daarnaast heeft deze band in alle situatie de neiging tot ondersturing. Het grootste minpunt: het voertuig op de banden van de Taiwanese fabrikant doet er vooral te lang over om tot stilstand te komen. Op droog wegdek heeft hij een 3,5 meter langere remweg dan de beste banden. Deze afstand loopt op natte wegen zelfs op tot 13 meter!

Hoewel de Cooper Zeon CS8 de vermelding ‘aanbevolen onder voorbehoud’ krijgt, vertoont hij echter ontoereikende remprestaties op natte wegen waar hij door alle concurrenten wordt ingehaald. De beperkte zijwaartse grip en de trage stuurreactie worden niet gecompenseerd door de goede off-road eigenschappen.

De als ‘goed’ beoordeelde Nexen N’Fera RU1 SUV biedt op zowel droge als natte wegen hoogwaardige prestaties. Hij heeft tevens hoge grip op zand en grind. Het Duitse tijdschrift is echter van mening dat de remafstanden op natte wegen ietwat te lang zijn. 

De Toyo Proxes Sport krijgt dezelfde beoordeling maar overtuigd niet door de hoge remafstanden op natte wegen en middelmatige stuurprecisie. Hij biedt echter wel stuurprecisie op zanderige of met grind bedekte hellingen en heeft een goede weerstand tegen aquaplaning.

Zes als ‘uitmuntend’ beschouwde banden

Auto Bild heeft aan meer dan de helft van de geteste banden zijn beste beoordeling toegekend. Deze vertoonden geen enkel belangrijk defect op het gebied van de veiligheid.

De Bridgestone Turanza T005 biedt onberispelijk rijgedrag in alle situaties en presteert goed tijdens alle rijomstandigheden. Hij scoort iets minder goed bij de grip op gras maar het is vooral zijn prijs die het hem, ondanks dat hij de laagste rolweerstand van de test heeft, belet hoger op te klimmen in het klassement.

In tegenstelling tot het merk van het moederbedrijf CST, is de Premitra HP5 band van Maxxis zowel efficiënt op droge als natte wegen, evenals op verharde paden. Ondanks zijn lage prijs biedt hij een bevredigend veiligheidsniveau en biedt hij de beste bescherming tegen aquaplaning. Deze Maxxis band is tevens op zijn gemak in modderige condities, waar hij op de 2e plaats eindigt bij de griptest.

De nieuwe Nokian Powerproof, de Hankook Ventus Prime 3 en de Continental PremiumContact 6 delen de tweede plaats op het podium. Ze hebben ieder een hoogwaardig prestatieniveau bij weggebruik en geen noemenswaardige zwakke punten. Alleen de hoge prijs van de Continental band of het ietwat hogere rolgeluid van de Nokian Powerproof worden door Auto Bild aangestipt als geringe minpunten. Deze drie banden zijn echter vrij specifiek.

De Continental PremiumContact 6 heeft de kortste remafstanden op droge wegen en behaalt de 2e plaats op nat wegdek. Bij de rijtests op deze oppervlakken behaalt hij dezelfde resultaten. De Continental is echter minder efficiënt bij de off-road testen. De Hankook Ventus Prime 3 heeft efficiënte remafstanden en de beste prijs-kwalititeitverhouding van de vergelijkende bandentest. Hij presteert tevens uitstekend op gras en grind. De Nokian Powerproof heeft ietwat langere remwegen maar deze worden gecompenseerd door de prima rijresultaten, met name die op natte wegen waarbij hij als beste uit de bus komt. Hij is tevens heel efficiënt op grind met een uitstekende handling. Op gras is hij eveneens volledig op zijn gemak.

De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 is volgens Auto Bild de beste SUV band van de bandentest en toont geen enkel zwak punt. Het is de band met de kortste remweg op nat wegdek en behaalt de 2e plaats op droog. Bij de rijtests krijgt hij eveneens de 2e plaats op zowel droge als natte wegen. Hij is tevens uiterst prestatievol bij off-road gebruik, met name op gras waar hij de beste grip van de 10 geteste banden heeft.

Band Klassement Plus- en minpunten
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 1 Uitmuntende rijprestaties bij weggebruik, prestatievol bij off-road gebruik
Continental PremiumContact 6 2= Uitmuntende rijprestaties bij weggebruik
Hankook Ventus Prime 3 K125 2= Beste prijs-kwaliteitverhouding
Nokian Powerproof 2= Goed op alle oppervlakken, hoog rolgeluid
Maxxis Premitra HP5 5 Uitstekend op de weg en gunstig geprijsd
Bridgestone Turanza T005 6 Uitstekend rijgedrag op alle oppervlakken en lage rolweerstand
Toyo Proxes Sport 7 Goed op droge wegen, lange remwegen
Nexen N’Fera RU1 SUV 8 Lange remwegen op natte wegen, goede grip op grind
Cooper Zeon CS8 9 Goed bij off-road gebruik, minder goed op natte wegen
CST Medallion MD-A1 10 Te lange remweg

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel