De Touring Club Suisse vergelijkt, net als ieder jaar, samen met zijn Duitse collega’s van de ADAC, de beste banden. Voor de laatste editie van hun test, hebben de Zwitserse en Duitse automobielclubs 12 SUV banden in de maat 235/55 R17 met elkaar vergeleken. Ze blikken tevens even terug op de vergelijkende test van vorig jaar.

Door Gepubliceerd Op: juni 17, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen757 woorden3.9 min gelezen
ADAC SUV zomerbandentest 2020: grip op nat wegdek
Nieuwe test van de ADAC en TCS met 12 zomerbanden Wat zijn de resultaten? © ADAC


12 geteste SUV banden

Afgelopen jaar hebben de TCS en de ADAC specifieke banden voor bestelbusjes in de maat 215/65 R16C getest. Na middelmatige resultaten voor het merendeel van de geteste banden, wilden de 2 organisaties personenautobanden in de maat 235/55 R17 103W testen die gehomologeerd zijn voor hun testwagen, een Volkswagen T6

Deze maat is geschikt voor zowel middelgrote SUV’s als bestelbusjes en kan zelfs onder luxe sedans gemonteerd worden: Audi A7Q3Ford Kuga (testwagen), S-MaxJaguar XFMercedes S-KlasseV-KlasseVolvo S60V60XC60Volkswagen Tiguan, T6…

De volgende banden werden getest:

De diverse tests blijven hetzelfde en bevatten 6 categorieën: droog wegdek, nat wegdek, comfort, brandstofverbruik, slijtage en hoge snelheid waarbij de 2 eerste tests voor 60% binnen de eindscore meewegen.

Vergelijkende zomerbandentest: montage van SUV banden
© ADAC

Eén enkele band kwam niet door de tests

Meer dan de helft van de banden voor bestelbusjes die vorig jaar getest werden, kreeg de vermelding “niet aanbevolen”. In 2020 valt alleen de Laufenn S-Fit EQ buiten de boot. Dit komt door de prestaties op een nat wegdek die niet aan de ADAC normen voldoen. Bij de overige tests boekt hij prima resultaten. Het submerk van Hankook heeft onlangs de vervanger uitgebracht: de S-Fit EQ+.

Welk prestatiecompromis voor deze banden?

De remtests op een nat wegdek spreken boekdelen als we deze vergelijken met die van de bestelbusjes bandentest van vorig jaar: de Maxxis Premitra 5 heeft dit jaar de langste remweg op dit oppervlak. Hij heeft 41 meter nodig om van 80 km/uur af te remmen tot 20 km/uur. Maar vergeleken met de winnaar van vorig jaar, de Apollo Altrust met een remweg van 47m, remt hij dus stukken beter.

Een onbetwistbaar pluspunt voor verhoogde veiligheid dat echter een weerslag heeft op het kilometerrendement. De onlangs geteste banden hadden een uiteenlopende levensduur van 34.500 km tot 48.300 km terwijl sommige varianten bestelwagenbanden wel 81.000 km konden maken. Veiligheid of duurzaamheid voor de bestuurders van dit type voertuig? Ze hebben in ieder geval de keuze. De drie meest duurzame banden van deze vergelijkende test, de Semperit Speed-Life 2 SUV, de Esa+Tecar Spirit Pro en de Continental Eco Contact 6, liepen juist door hun zwakke resultaten op een nat wegdek de beoordeling “sterk aanbevolen” mis.

Dit geldt tevens voor de Kleber Dynaxer HP 3 en de Yokohama BluEarth RV-02 die eveneens niet echt goed uit de verf komen op nat wegdek. De Hankook Ventus Prime 3 en de Kumho Ecsta HS51 presteerden, op hun beurt, minder goed op droog wegdek.

SUV zomerbandentest: vergelijkende bandentest op droog wegdek
© ADAC

4 sterk aanbevolen banden

De Maxxis Premitra 5 en Pirelli Cinturato P7 banden hebben geen noemenswaardige minpunten. Ze behalen dezelfde eindscore en delen de 3e plaats van het klassement. Ze bieden gelijkwaardige resultaten op nat wegdek, voor het brandstofverbruik en het rijcomfort. Hoewel de Pirelli band beter presteert op droog wegdek, blijft de Maxxis band niet ver achter en biedt een iets hogere levensduur.

De Bridgestone Turanza T005 haalt de tweede plaats dankzij uiterst evenwichtige prestaties. Deze band boekt in alle categorieën prima resultaten en vertoont geen zwakke punten, maar blinkt ook weer niet uit in een bepaald domein.

Michelin komt als uiteindelijke winnaar uit de bus. De Primacy 4 is de enige band met een kilometerrendement van meer dan 45.000 km (46.700) die tevens zeer goed presteert op nat wegdek. Hij behaalt zelfs de beste score binnen deze categorie van de vergelijkende test.

Het klassement van de SUV bandentest 2020 van de ADAC en de TCS 

Wat is de beste SUV zomerband? +
1 – Michelin Primacy 4 (sterk aanbevolen) Prestaties op nat wegdek en duurzaamheid Geen
2 – Bridgestone Turanza T005 (sterk aanbevolen) Beste prestatie evenwicht en laag brandstofverbruik Geen
3 – Maxxis Premitra 5 (sterk aanbevolen) Evenwichtige prestaties Remmen op nat wegdek
3 – Pirelli Cinturato P7 (sterk aanbevolen) Prestaties op droog wegdek Levensduur
5 – Hankook Ventus Prime 3 (aanbevolen) Prestaties op nat wegdek Prestaties op droog wegdek
5 – Semperit Speed-Life 2 SUV (aanbevolen) Levensduur Prestaties op nat wegdek
5 – Yokohama BluEarth RV-02 (aanbevolen) Comfort Hoog brandstofverbruik
8 – Continental Eco Contact 6 (aanbevolen) Laag brandstofverbruik en levensduur Prestaties op nat wegdek
8 – Esa+Tecar Spirit Pro (aanbevolen) Levensduur Prestaties op nat wegdek
10 – Kumho Ecsta HS51 (aanbevolen) Prestaties op nat wegdek Prestaties op droog wegdek en levensduur
11 – Kleber Dynaxer HP 3 (aanbevolen) Laag brandstofverbruik Prestaties op nat wegdek en comfort
12 – Laufenn S-Fit EQ (niet aanbevolen) Goede band op droog wegdek Niet aanbevolen prestaties op nat wegdek

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel