Elektrische voertuigen (EV) blijven in populariteit stijgen volgens de cijfers van de Bovag, RDC en de vereniging RAI. De aandacht voor het milieu en meer rijcomfort, wat vandaag de dag voor meer en meer automobilisten belangrijke criteria zijn, spoort de auto- en bandenfabrikanten aan hun onderzoek en ontwikkeling op dit marktsegment toe te spitsen. Ontdek, als je voor een elektrische of hybride auto hebt gekozen, alle specifieke eigenschappen van de zogenoemde EV autobanden, die matchen met de laatste technologische ontwikkelingen op dit gebied.

Door Gepubliceerd Op: juni 10, 2021Categorieën: Banden per voertuig896 woorden4.6 min gelezen
Banden voor elektrische auto’s
© All rights reserved

Speciale banden voor elektrische auto’s

Veiligheid boven alles

Net als voor elk ander type voertuigen, willen de bestuurders zich veilig voelen achter het stuur van hun elektrische auto. Ze staan er met name op dat de banden goede grip en optimale remprestaties bieden op droge en natte wegen.

Aangepaste technieken

Elektrische auto’s verschillen van voertuigen met thermische motoren. Deze verschillen betreffen het volgende:

  • De motor van elektrische voertuigen is vrijwel geruisloos. Dit kenmerk zorgt voor verbeterd rijcomfort in de auto zelf. Echter: om dit rijcomfort te behouden, moeten de banden voor elektrische auto’s over een zeer laag rolgeluid beschikken. Rolgeluid bij EV-autobanden is een kritiek punt voor bandenfabrikanten: aan de ene kant wenst de autobezitter een zo stil mogelijke band voor een optimaal rijcomfort, aan de andere kant dienen de banden wel hoorbaar te zijn voor omstanders, vanwege de afwezigheid van geluid van een verbrandingsmotor.
  • Elektrische voertuigen verbruiken elektriciteit na het opladen om zelfstandig te kunnen rijden. Deze auto’s, ook wel groene voertuigen genoemd aangezien ze geen C02 uitstoten, hebben banden nodig met een lage rolweerstand om zo energiezuinig mogelijk te kunnen rijden en de actieradius van het voertuig te verhogen (immers: een band met een lage rolweerstand verbruikt minder energie per omwenteling). De rubbersamenstelling van de band evenals de bandenmaat zijn van invloed op de rolweerstand.
  • Bij het starten en het optrekken vertonen elektrische auto’s, door het type motor, temperamentvol rijgedrag. Dit kan leiden tot een vroegtijdige slijtage van de banden. Ze hebben dus duurzame banden nodig die geschikt zijn voor stadsgebruik met frequent optrekken, stoppen, remmen en draaien. Het door de banden veroorzaakte energieverbruik kan bij elektrische motoren oplopen tot 30%.
  • Elektrisch aangedreven auto’s zijn zijn over het algemeen zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor, vanwege het gewicht van de accu. Een zwaardere auto heeft meer tijd nodig om tot stilstand te komen. Om een zo kort mogelijke remweg te garanderen, stijgt de behoefte bij elektrische voertuigen naar premium autobanden, die naast een kortere remweg hoogwaardige prestaties kunnen leveren op gebied van grip, handling en weerstand tegen aquaplaning.

EV-banden & innovatie

De markt voor elektrische auto’s kenmerkt zich zoals eerder gezegd door een sterke groei. Auto- en bandenfabrikanten moeten dan ook aan de behoeften van de automobilisten en de vereisten van elektrische voertuigen voldoen. Bandenfabrikanten passen zich constant aan aan de technologische vereisten. Ze doen dit door innoverende banden aan te bieden die de vooruitgang binnen de automotive industrie op de voet volgen en een antwoord bieden op de spelende milieukwesties.

Er bestaan zelfs al specifieke, aan zelfrijdende auto’s aangepaste, conceptbanden. Dit technische onderzoek naar het bandenontwerp richt zich op de algehele ontwikkeling van het product ‘EV band’ en anticipeert op de eventuele vereisten van de mobiliteit van morgen.

Banden voor elektrische auto’s
© rezulteo

Voorbeelden conceptbanden voor elektrische auto’s

Goodyear Aero: deze luchtledige band werd ontworpen voor zowel rijdende als vliegende voertuigen.

Goodyear Oxygène: gecreëerd op basis van oude gerecyclede banden en voorzien van een met mos gevulde structuur om de vervuilde lucht te reinigen.

Hankook i-Flex: vervaardigd met recycleerbare materialen, ultra licht en met een futuristisch ontwerp. Dit concept werpt een nieuwe blik op banden door de band en de velg te combineren tot één onderdeel.

VisionMichelin biedt een recycleerbare, geconnecteerde luchtloze band met een op maat te printen rolvlak aan.

Overige fabrikanten hebben eveneens nieuwe technieken in hun producten geïntegreerd om deze op de behoeften van elektrische en hybride voertuigen aan te kunnen passen. Bridgestone heeft bijvoorbeeld gebruikgemaakt van de Ologic technologie voor sommige van zijn reeds verkochte banden, zoals voor de Ecopia reeks. De brede diameter van de band in combinatie met een smaller rolvlak verbetert de aerodynamica en beperkt tevens de C02 uitstoot dankzij de verlaagde rolweerstand.

Voorbeelden groene banden

Er komen voor elektrische auto’s geleidelijk aan meer en meer specifieke EV-banden beschikbaar voor autobezitters:

Michelin Energy E-V: met 20% minder rolweerstand biedt deze band een antwoord op de nodige energiebesparingen van elektrische voertuigen waardoor de autonomie met vrijwel 6% wordt verlengd.

Continental e-Contact: deze band is voorzien van gestroomlijnde zijwanden en een op golfballen geïnspireerd profiel. Zijn rolweerstand ligt tot op 30% lager dan een gewone personenautoband voor een verhoogde autonomie van het elektrische voertuig.

Goodyear EfficientGrip Performance: maakt gebruik van de ‘Electric Drive’ technologie voor een verhoogd kilometerrendement dankzij een innovatief rolvlak, een grotere autonomie en een constructie met een hoge laadcapaciteit.

Tips voor het rijden met een elektrische auto

Houdt op het gebied van autobanden rekening met de volgende punten:

  • Een voertuig met een elektrische motor kan zeer snel accelereren, aangezien de maximale koppel direct beschikbaar is na het starten van de elektromotor. De versnelling, samen met het soms zeer hoge gewicht van de auto’s en het gebruik in de stad, kan leiden tot een aanzienlijk snellere bandenslijtage als de auto niet is uitgerust met EV-banden.
  • Vanwege bovenstaande kans op snellere slijtage dienen banden onder een elektrisch voertuig vaker te worden gecontroleerd: bandenspanning, abnormale slijtage en het profiel van het rolvlak zijn punten die maandelijks gecheckt moeten worden.
  • Om de range van elektrische voertuigen te verhogen ten dienste van het brandstofbewust autorijden – ook wel hypermiling genoemd -, worden vaak ten onrechte de banden te hard opgepompt. Dit heeft op de lange termijn meer nadelige effecten, omdat een te hoge bandenspanning lijdt tot versnelde slijtage in het midden van het loopvlak en minder grip op de weg.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel