Wanneer je autobanden gaat kopen, wil je ongetwijfeld verschillende modellen en merken met elkaar vergelijken. Om deze vergelijking te vergemakkelijken, heeft Europa het bandenlabel geïntroduceerd. Op dit etiket vind je een score voor 3 prestaties: de rolweerstand, het remmen op natte wegen en het externe rolgeluid. Hieronder leer je hoe je het bandenetiket kan ontcijferen en lees je meer over de belangrijke factoren voor de keuze van jouw nieuwe banden.

Door Gepubliceerd Op: juni 15, 2021Categorieën: Banden kiezen en vergelijken819 woorden4.2 min gelezen
Banden kiezen op basis van het Europese bandenlabel
© rezulteo

Rolweerstand en brandstofverbruik

De rolweerstand is het eerste criterium van het bandenlabel. Hoe hoger de rolweerstand, hoe meer brandstof je band zal verbruiken. Wil je zuinig rijden, dan kies je dus best autobanden met een lage rolweerstand.

Voor de rolweerstand zijn er scores tussen A en G, waarbij A de laagste en G de hoogste rolweerstand is. Er is dus een aanzienlijk verschil tussen het brandstofverbruik van banden met een A-score en banden met een G-score. Met een autoband van klasse A spaar je gemiddeld 0,5 l uit per 100 km ofwel zo’n 80 liter brandstof. Wanneer je 15 000 km per jaar rijdt, is dit een besparing van zo’n 185 euro.

De CO2-uitstoot van een band met een A-score is ook beduidend lager. In vergelijking met een band uit de G-klasse stoot deze 12g minder CO2 uit per kilometer, ofwel 0,18 ton CO2 minder per jaar (voor eenzelfde aantal kilometers per jaar).

Uiteraard zijn deze berekening gebaseerd op gemiddelden en kunnen de resultaten variëren naargelang jouw voertuig, rijgedrag en de weersomstandigheden.

Remmen op nat wegdek

Remmen op nat wegdek is essentieel voor je veiligheid. Deze prestatie wordt uitgedrukt met een score van A t/m F, waarbij A voor de beste resultaten en F voor de slechtste resultaten staat.

Ook hier is het verschil tussen de beste en de slechtste score opvallend. De remafstand op een natte weg aan 80 km/uur zal gemiddeld 18 m korter zijn met een A-score band dan met een band met F-score. Deze afstand komt overeen met de lengte van ongeveer 4 auto’s…

Extern afrolgeluid

Met het oog op het beperken van geluidshinder, beoordeelt het bandenlabel ook het externe afrolgeluid van de band. Het is dus niet het geluid dat wordt waargenomen in de auto dat hierbij gemeten wordt, maar het geluid dat door voorbijgangers en omwonenden wordt waargenomen.

Dit geluid wordt gemeten in decibels (dB) en ingedeeld in 3 geluidsniveaus: A, B of C. De banden die het best presteren en het minste lawaai maken, zijn die met een A-waardering op het bandenlabel.

Als we twee banden van dezelfde maat nemen die met dezelfde snelheid rijden, zal een band van klasse A half zoveel lawaai maken als een band van klasse B en 4 keer minder lawaai dan een band van klasse C.

Het Europese bandenlabel aflezen
© rezulteo

Winterbanden hebben lagere score dan zomerbanden

Wanneer je het bandenetiket van winterbanden vergelijkt met die van zomerbanden, valt het op dat de winterbanden vaak minder goed scoren. Dat is normaal, aangezien het beoordelingssysteem vooral gericht is op zomerbanden.

Winterbanden zijn ontworpen om optimale veiligheid te bieden bij winterweer. Meer concreet betekent dit dat ze veiliger zijn op lage temperaturen (onder 7°C) en op koude, gladde, besneeuwde of beijzelde wegen. Remmen op natte wegen is dus niet een prestatie waar winterbanden in gespecialiseerd zijn.

Daarnaast zijn winterbanden, vanwege het diepe profiel dat verbeterde grip en handling biedt op sneeuw en ijs, lawaaieriger dan zomerbanden.

Let op: Banden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF) en het ijssymbool (IceGrip) op het label zijn goedgekeurd voor het in de winter rijden op sneeuw, ijs en/of ijzel.

3 andere belangrijke prestaties bij het kopen van banden

Het bandenlabel kent zijn beperkingen. Zo biedt het slechts 3 criteria om te vergelijken terwijl door de meeste testinstituten zo’n 15 criteria van belang zijn.

Om de veiligheid, de brandstofbesparing of het comfort van een band te beoordelen, moet er rekening worden gehouden met tal van factoren. De volgende drie factoren zijn hierbij het belangrijkste:

1. De  levensduur van de band

Een band die langzaam en regelmatig afslijt kan tot 1 jaar langer meegaan. Let bij het kopen van banden op de levensduur: deze heeft een aanzienlijke impact op de reële kostprijs van jouw banden.

2. Remmen op droog wegdek

Wat de veiligheid betreft, kunnen we op het bandenlabel enkel kijken naar het remmen op nat wegdek. Uiteraard is dit niet de enige prestatie die bijdraagt aan de veiligheid van de autoband. Integendeel, volgens het Instituut voor Onderzoek naar Verkeersongelukken (VUFO) van de Universiteit van Dresden vindt 70% van de ongelukken plaats op droge wegen.

Vooraleer je dus een bepaald model kiest, kan je toch beter even nakijken hoe de band presteert op droog wegdek.

3. Grip in bochten

De Universiteit van Dresden ondervond tevens dat een kwart van de ongeluken in bochten gebeurt. Dus ook grip in bochten is van groot belang en wees dus niet bang om hiernaar te vragen bij de aankoop van je banden. 

Op de website van rezulteo groeperen we de resultaten van onafhankelijke testinstituten om zo een score te geven en je een zo compleet mogelijk overzicht van de prestatie van de band te geven. Deze score is gebaseerd op 5 sterren en is gemakkelijk in één oogopslag te interpreteren.

Voor zomerbanden is de score gebaseerd op 9 prestatiecriteria en voor winterbanden zijn er 13 criteria. Zo is er o.a. een score voor het risico op aquaplaning, wegligging op droge en natte wegen, stabiliteit op hoge snelheid en het opvangen van oneffenheden in het wegdek.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel